onsdag den 23. april 2014

Plov.


Plov er et varm ret der oprindelig kommer fra Uzbekistan og  uzbekisk national ret og stolthed. Det er mange forskellige opskrifter efter  områder i landet. Her er min version, lavet her og nu med tilgængelige madvarer.


Du har brug for: 1/2 kg ris (jeg valgte grødris, da den koges længere), 3 gulerødder snittet småt, 1 stor løg hakked, 1 hel hvidløg, salt, peber, rosiner og tørre ærter. Det er godt, hvis alt er forberedt på forhånd, da processen kræver opmærksomhed.


Idag havde jeg svinekød i små terninger og lidt af røget bacon. Der kan bruges oksekød og lam også.  Koraindrum, timian og laurbærblader skal give min projekt lidt ekstra smag.


Det er nødvendigt med en god kasserolle eller pande, som kan klare meget varme! Fordi du varme den op, tilføje olie på bunden og begynder at stege i stærk varme gulerødder. Efter dem kommer alt kød og løg, alt steges med stærk varme og vendes forsigtig.


Nu er det tid at give salt, peber, 1-2 laurbærblader og dække din kød med vand. Alt koger ca 10 minutter, og varmen sættes ned til mellem varm.


Efter 10 minutter dækker du kød med ris, som deles jævn over alt. Lad være at blander ris eller kød.

Jeg lagte også samt med ris rosiner, ærter og i centrum 1 smuk hvidløg. Nu alt simrer under svag varme ca. 45 minutter. Hvis du se at der mangler vand, den kan tilføjes ovenpå, uden at røre risen.

Sådan så denne forsøg ud på tallerken og smagte himmelsk god!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar